Librarium

Librarium

Herecserebere, könyvekkel

2011. november 07. - winrudi

A tegnapi vasárnap délutánon hét könyvet kaptam ingyen. Így van, teljesen ingyen. Ehhez mindössze nagyjából egy órát "kellett" nézelődnöm, keresgélnem, könyveket válogatnom, ami valljuk be, nem nevezhető különösebben megterhelő tevékenységnek. A második ingyenes cserebere könyvpiacon jártam.

Az első, tavaszi, hagyományteremtő alkalomról írt bejegyzésemet hasonlóképpen indítottam, hiába: ezt tartom az irodalmi könyvpiac legnagyobb erényének. Azt, hogy manapság, amikor egy új kötet csak ritkán kapható háromezer forint alatt és még az antikváriumban is kétszer meggondoljuk a vásárlást, teljesen ingyen juthatunk remek könyvekhez.

Tegnap, a vasárnapi ebéd elfogyasztása után felnyaláboltam előzőleg összegyűjtött hét, cserére szánt (értsd: engem nem érdeklő vagy több példányban meglévő) kötetemet és barátnőmmel, valamint két barátommal a Révay utcában található Bálint ház felé vettük az irányt. A hármas metróról az Arany János utcánál leszállva, gyalog folytattuk utunkat a Bajcsy Zsilinszky úton, a Szent István Bazilika mögött kellett balra fordulnunk, hogy a Révay közből az azonos nevű utcába jussunk, itt pedig már könnyű volt megtalálni a 16-os számot.

Még a Bajcsyn volt egy kisebb afférom a belvárosban honos korlátok egyikével, mely nem is inkább korlát, hanem egy rúd, tetején egy gömbbel és arra hivatott, hogy az ember gyermekét megfelelő irányba terelje, valamint például hogy a biciklisávot a járdától elválassza és hasonlók - biztos mindenki látott már ilyet, aki fővárosunkban gyalogolt. Nos, mivel sikerült éppen az út túloldalán egy nehezen olvasható szöveget betűzgetnem séta közben - köszi Peti, hogy felhívtad rá a figyelmem :D - így egy ilyen jött nekem, fogalmazzunk úgy: igen intim helyen. Maradandó hatással rám - remélem - nem volt, inkább csak a bejegyzés címére, melyért én kérek utólag is elnézést.

No, de inkább evezzünk vissza a bejegyzés témájához jobban illő vizekre! A Bálint Házba érve, könyveink leadása és nevünk lediktálása után, kaptunk egy kis papírt, rajta nevünkkel és "Bálint ház" pecséttel, valamint a darabszámmal, az enyémen: 6. Ennyi könyvet hozhattam el. Itt valami hiba van - mondhatja a figyelmes olvasó - a bevezetőben még hét kötetről volt szó. Így van, ám még útközben egyik barátomnál felfedeztem Örkény Egyperces novelláinak példányát, így ezt gyorsan elcseréltem az egyik cserére szánt kötetre, valamint másik barátom pedig a nálam lévő India, Indiára csapott le Rohinton Mistrytől, így ha szigorúan vesszük, a könyvcserebere - legalábbis számunkra - már a metrón elkezdődött.

De most már tényleg menjünk a Bálint Házba! A kuponokkal a kezünkben egy nagyobb terembe jutottunk, ahol négy nagy asztalon hevertek a cserére szánt könyvek, innentől már minden úgy zajlott, ahogyan a tavaszi alkalommal. A csendet szaxofonszóló, majd a Szombat nevű folyóirat főszerkesztőjével, Szántó T. Gáborral folytatott beszélgetés törte meg. Ezek közül - finoman fogalmazva - egyik sem nyerte el igazán tetszésemet, bár be kell vallanom, utóbbira nem is figyeltem teljes agykapacitásommal, inkább a könyvválogatás kötött le, a dzsesszt pedig egyszerűen nem szeretem.

A könyvfelhozatalról általánosságban talán kijelenthető, hogy alacsonyabb színvonalú volt mint először, most sokkal több ideig kellett ide-oda sétálva válogatnom, hogy nekem tetsző könyveket találjak, de végül nagyon jó köteteket sikerült kifognom.

Első cserém ugye már a metrón megtörtént, itt Örkény István: Egyperces novellák c. könyvét kaptam meg, amire már évek óta ácsingóztam. Aztán a Bálint házban rátaláltam Robert Merlétől a Két nap az életre, ehhez nem fért kétség: Merlét nagyon szeretem, bár eddig ez a műve kimaradt olvasmányaim sorából. Aztán Alberto Moraviától A megvetés akadt a kezembe. Az író nevével már számtalan alkalommal találkoztam, így úgy gondoltam itt a remek alkalom a mélyebb ismerkedésre.

A szerzett könyvek listájában Sütő Andrástól az Anyám könnyű álmot ígér következik, amit az Örkényhez hasonlóan évek óta be akartam szerezni, egyszer egy antikváriumban majdnem meg is vettem kb. 800-1000 Ft-ért, most sikerült ingyen hozzájutnom. Ahogy sétáltam az egyik asztal mentén, megláttam, hogy ott hever és senkinek nem kell, úgyhogy gyorsan lecsaptam rá.

Apropó: lecsapás. Ha már itt tartunk, szólnék egy szerintem igen negatív jelenségről. A könyvek színvonalának enyhe csökkenése mellett ez az, ami kissé rontotta az élményt. Mégpedig az, hogy amikor valamelyik szervező, karján egy-két tucat könyvvel megjelent az ajtóban, a résztvevő válogatók - kis túlzással - sáskák módjára lecsaptak rá és már közeledtében követték, majd ahogyan az egyik asztalhoz ért, hogy letegye a könyveket, mindenki egymás hegyén hátán nyúlkált az újabb darabokért. Természetesen nem kell letaposást vizionálni, de az első alkalommal úgy emlékszem, hogy ez a jelenség visszafogottabb volt. Természetes, hogy mindenki kíváncsi mi érkezett, de talán lehetne ezt kulturáltabban is tenni.

A könyvszerzeményekhez visszatérve, ötödikként F. Scott Fitzgeraldtól zsákmányoltam a Szépek és átkozottak egy nagyon szép, 2010-es Európás kiadását - a képen is ez látható. Őszintén szólva korábban sem az íróról, sem a regényről nem hallottam, de a borító és a tartalom megfogott, így ő is jött velem. Következő szerzeményem a Kalevala 1970-es Európa Diákkönyvtáros kiadása, az utolsó pedig egy angol nyelvkönyv, az "A Communicative Grammar of English", ezt igazából nem magamnak, hanem barátnőmnek szántam.

Miután mindenki elérte a beszerezhető könyvmennyiséget, rövid szerzeménymustra és öltözködés után a kijárat felé vettük az irányt - ahol az első alkalomhoz hasonlóan most sem érdekelt senkit, hogy a 6-os darabszámot rögzítő kuponommal 5 vagy 10 könyvet viszek-e magammal. Kint időközben besötétedett, pedig még fél öt is alig volt - hiába, a téli időszámítás.

Remélem nem ez volt az utolsó cserebere és ha talán nem is idén, de minél hamarabb újra lehetőségünk nyílik majd felesleges könyveinket kicserélni egymással. Legfeljebb a következő alkalommal a lábam elé nézek majd...

A bejegyzés trackback címe:

https://librarium.blog.hu/api/trackback/id/tr813360593

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása