Librarium

Librarium

A fegyverkereskedő

2013. augusztus 27. - winrudi

Hugh Laurie könyvének fülszövege hangzatos szavakkal kis túlzással mindent megígért, hogy egy olyan krimi lesz ez mint egy Guy Richie-film vagy egy Monty Python-előadás, de ehelyett inkább egy eléggé zavaros cselekményű, hol jobban, hol kevésbé vicces, B-kategóriás akciófilmre emlékeztető történetet kapunk.

abalek.jpgHugh Laurie (1959-) angol színész, humorista, - egyelőre - egykötetes író, a legtöbb ember számára pedig Dr. House. Középfokú tanulmányait a híres Eton iskolájában végezte, majd a Cambridge-i Egyetemen hallgatott archeológiát és antropológiát. Laurie komédiáiban hosszú évekig volt partnere Stephen Fry, majd 2004 és 2012 között a Dr. House című filmsorozat szarkasztikus címszereplőjét formálta meg, amiért kétszer is Golden Globe-bal jutalmazták és amivel egyébként a Guiness Rekordok Könyvébe is bekerült, mint a legjobban kereső tévés színész: egy részért ugyanis 250 ezer angol fontot (kb. 87,5 millió forint) vágott zsebre. Emellett Laurie zenész is, zongorán, gitáron, dobon, harmonikán és szaxofonon játszik. Első blues albuma 2010-ben jelent meg, a második idén tavasszal látott napvilágot.

Első és eddig egyetlen könyve az 1996-ban kiadott A balek (The Gun Seller). Második regényének 2009 szeptemberében kellett volna megjelennie The Paper Soldier címmel, ám ezt elhalasztották, és azóta sem tudni, hogy mikorra várható a kötet. Életművének rövid áttekintéséből jól látszik, hogy Laurie nem hogy a pénzre, de az elismertségre sem kifejezetten szorul rá íróként, hiszen válogathat sikeres pályafutásai közül.

Ez meg is látszik a könyvén, ami minden, csak nem jó. A főszereplő Thomas Lang, egy bérgyilkos (?) ex-katona, aki újabb és újabb érthetetlen, de annál veszélyesebb helyzetbe kerül jó adag alkohol kíséretében, az olvasó pedig egyre jobban elveszíti a fonalat. A kötet egy példánya egyébként régóta pihent a polcomon, valamelyik ingyenes könyvcserén szereztem, aztán egy nyaralásból hazatérve arra ébredtem, hogy ezt akarom elolvasni.

A cselekmény kifejezetten jól indult, a fülszöveget igazolva kis túlzással tényleg minden bekezdésen felnevettem, hogy aztán néhány tíz oldal elteltével ennek a nyomát se tudjam felfedezni. Idővel a történet unalmasságát és érdektelenségét már a stílus és az egyre fásultabbá és kiszámíthatóbbá váló angol humor sem tudta feledtetni, néhány humorosnak szánt fordulat annyira erőtlennek tűnt, hogy inkább felszisszentem rajta, mintsem elnevettem magam.

Ehhez társulva a történet egy '90-es évekbeli B-kategóriás akciófilmre hasonlít, amit igazán kriminek sem neveznék, cserébe viszont zavaros és nehezen követhető. A magyar fordítás sem éppen a legjobb, így a jellemzőknek köszönhetően a könyv olvasása sokkal inkább elhúzódó szenvedésre, sem pedig szórakozásra hasonlított. A balek kézbe vételét Laurie vagy az angol humor legnagyobb rajongóinak ajánlanám, de nekik is csak akkor, ha nem riasztja el őket egy össze-vissza cselekmény, amit követve nem mindig tudni, hogy most mi miért is történik; ellenben sokat segíthet, ha szeretik a rossz és sablonos akciófilmeket.

10/5

Hugh Laurie: A balek
334 oldal
Kelly, 2004.
Fordította: Ördögh Bálint
Eredeti cím: The Gun Seller

A bejegyzés trackback címe:

https://librarium.blog.hu/api/trackback/id/tr795480239

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.08.28. 08:50:26

azért ennél jóval jobba könyv, nem azt mondom, hogy 10/10es, de 10/7es simán van.

1100 2013.08.28. 09:13:10

Talán egy fejezetnyit ha bírtam belőle, szerintem kimondottan erőltetett volt az egész.

digitime 2013.08.28. 09:30:26

Évekkel ezelőtt olvastam. Jelentősségéről annyit, hogy alig emlékszem belőle valamire. Nem jobb, mint egy átlag szombat koraesti tévéműsor.

waces · http://blog.waces.hu 2013.08.28. 09:31:11

a konyv jo, csak nem a pocsek forditassal kell olvasni. szerintem is a 10/7 a realis(abb) pontszam ra.

zuzanda 2013.08.28. 09:39:51

sztem meg kifejezetten jó, ahogy az amazonon is szerepel: "ripping spoof of the spy genre". Spoof.

az olyan rendkívül kifinomult szóviccek, mint a "Newton's Third Law of Conversation" pedig heniálisak.

és a végén a csattanó is kiroá.

GNandor 2013.08.28. 09:42:43

Én is csatlakoznék az előttem szólókhoz. Szerintem is 10/7 a reális. A vége tényleg egy kicsit elnagyolt, de alapjában véve szerintem egy kellemes is könyv, és azért a végére is maradt jó pár kellemes beszólás ami megnevettetett.

Melchi Zadok 2013.08.28. 09:47:30

hihetetlenül "up to date" poszt, legközelebb javaslom, hogy a háború és békéről írj valami ütőset...

Clear-water 2013.08.28. 09:52:28

Üdv

szerintem nem ugyanazt a könyvet olvastuk.
Az a könyv, amit én olvastam az egy kifejezetten üdítő humorú könyv, amelyik második olvasásra is ad újabb és újabb szösszeneteket. A sztori felfogható, és egyáltalán nem sablonos.

Üdv: 8/10

doktor.dikhed 2013.08.28. 09:53:58

10/7 nekem is. A vége elég szenvedős és a humor is kiveszik belőle, de egyébként tetszett a stílusa, és egész olvasmányos volt.

Morgan kapitány (törölt) 2013.08.28. 09:58:37

Hangoskönyvben nem rossz. 7/10.
" A vége elég szenvedős és a humor is kiveszik belőle, de egyébként tetszett a stílusa, és egész olvasmányos volt. " - ez teljesen igaz.

Morgan kapitány (törölt) 2013.08.28. 10:02:26

"Középfokú tanulmányait a híres Eton iskolájában végezte, majd a Cambridge-i Egyetemen hallgatott archeológiát és antropológiát. Laurie komédiáiban hosszú évekig volt partnere Stephen Fry, majd 2004 és 2012 között a Dr. House című filmsorozat szarkasztikus címszereplőjét formálta meg, amiért kétszer is Golden Globe-bal jutalmazták"

És az ő humoráról írt egy fikakritikát "winrudi", aki eddig ...khmm..na mit is...semmit nem tett le az asztalra olvasmányosságot és humort tekintve.
Pedig szavakat írtál egymás te is és ő is.

rambo13 2013.08.28. 10:15:05

@waces: ott a pont! ennek a könyvnek hírhedten rossz a fordítása! na meg a magyar borítója

Töksi 2013.08.28. 10:48:32

Nekem 6-os a könyv a 10-es skálán. Az eleje OK, a humor végig OK, a vége viszont nagyon nem OK. A haditechnikai részletek nagyon lehangolóak voltak: egy új fejlesztésű helikopter, mint a világbékét fenyegető veszély (bruhaha), a Jevelin rakétáról írt marhaságok.
Ja, és annyira azért nem bonyolult a történet, hogy a cselekményt "össze-vissza" jelzővel illessük.
Ja, és ez már elég régi könyv.

Unbiased 2013.08.28. 11:01:56

The paper solder -> The paper soldier

A vicces az, hogy a rosszul írt változatnak is volna értelme.

Jake24 2013.08.28. 11:14:50

winrudi tanulj meg olvasni (és a szövegértéssel is vannak problémák), ha ez a könyv nehezen követhető volt számodra. Nem 10/10, de 10/8 simán van, nem House féle humort kell várni nyilván. Kicsit olyan mint az Archer, nem a szakmaiság a lényeg, hanem a szórakoztatás, és az ott van.

☉ ☾ 2013.08.28. 11:21:07

Ha sok pénzed van, és Hugh Laurienek hívnak írhatsz olyan könyvet amilyent csak akarsz, kiadják és árusítani is fogják, majd leértékelik, írnak róla és írnak a kritikáról is, mindegy mihez nyúlsz, csak legyen pénzed finanszírozni a depressziódat.

(Laurie első blues lemeze még simán közepes volt, de ez az új... én nem is tudom micsoda ez -, persze a meghívott előadók klasszak, és kaptak az alkalmon, hogy egy híres és gazdag emberen keresztül megmutassák magukat a nagyvilágnak.)

padlogaz 2013.08.28. 11:26:35

először azt hittem, hogy egy új könyvéről írsz, de aztán láttam, hogy csak a címét változtattad meg.

szerintem üdítően olvasható könyv (7/10), egyébként talán szerencsésebb lenne, ha a kategórikus minősítésedet "...Ez meg is látszik a könyvén, ami minden, csak nem jó..." kicsit árnyaltabban fogalmaznád meg (pl. neked nem tetszett vagy szerinted rossz vagy az eladott példányszámok alapján valószínűleg rossz stb.), mert egy irodalmi alkotást nehéz objektíven minősíteni.

Kolombusz 2013.08.28. 11:26:35

Abszolút nem értek egyet, kifejezetten jó könyv volt, Robert Langdon-t pl. simán veri bármikor, ő pedig azért elég elismert/sikeres emberke a műfajban.

De persze ha az intelektus magos Parnasszusáról akarod szemlélni a pórnépnek szóló e sekélyes irományt, akkor tényleg szenvedés.

onmagam 2013.08.28. 11:38:29

Nekem is tetszett a könyv, én angolul olvastam.
Mondjuk sok Laurie-s humort nem találtam benne, persze nem is feltétlen értettem volna mindegyiket.
Lauire-val kapcsolatban még talán a Black Adder sorozatot lehetne említeni, hiszen 2 évadon keresztül volt törzstag.

petrochenko (törölt) 2013.08.28. 11:44:21

nem lehet mindenben tehetséges... de a house-t nagyon megcsinálta :D

dr. Kóser Malac™ (a legnagyobb demokrata civil)! 2013.08.28. 11:49:38

@Melchi Zadok: "hihetetlenül "up to date" poszt, legközelebb javaslom, hogy a háború és békéről írj valami ütőset... "
+1! :)

Bukott Rockzenész · http://b-oldal.blog.hu 2013.08.28. 12:04:42

Én valamikor 2007-ben olvastam a könyvet és kifejezetten tetszett, pont az angol humor miatt. A cselekmény sem tűnt zavarosnak, tudatosan keverték bele a főszereplőt egy olyan helyzetbe, melyben nehezen igazodott el, és tényleg baleknak szánták, hogy a végén aztán csattanósan visszavágjon. Szívesen újraolvasnám, szerintem hamarosan meg is teszem.

Paradigma 2013.08.28. 12:27:32

"az olvasó pedig egyre jobban elveszíti a fonalat"
Nem, baszki, te veszítetted el a fonalat. A nehéz felfogás nem a szerző hibája. Máskor ne nyúlkálj a könyvespolcra régi könyvekért, olvasgass Harry Pottert.

Morgan kapitány (törölt) 2013.08.28. 12:54:40

@Paradigma: Haha!
Ezt úgy mondják, hogy fokozatosan kell elsajátítani a szövegértés fortélyait. Először egyszerűbbeket kell olvasni, mint egy ejtőernyő használati utasítása vagy utcatáblák. Aztán jön a neheze, mint Gőgös Gúnár Gedeon vagy Ablak Zsiráf.
Haladó és bátor könyvkritikusok talááán, két kávé után megpróbálkozhatnak a "Konyhamanók kalandjai csingilingi földön" című eposszal.

Kedves szerző, érdemes figyelembe venni az író személyét is a kritikai hangok megfogalmazásánál, mert ha egy amúgy kedves és sokoldalú ember művét lehúzod, már csak az őt kedvelők is benéznek egy rossz szóra a blogodra :)
Ne feledd, ej-tő-er-nyő!

Morgan kapitány (törölt) 2013.08.28. 18:41:37

Fene tudja, valamiért azt hittem, hogy a könyvesblogon vagyok. Talán az Index főoldal miatt. Ez kissé befolyásolta az értékítéletemet. Nem a könyvét, hanem a blogger feltételezett felkészültségét.

Meg kell jegyeznem, hasonló érdeklődésű vagyok a szemlézett könyvek tekintetében és amúgy :) nem rossz a blog. Most kiugrott kicsit, haha, a kommentek száma, máskor ez nem jellemző. Van nekem nagyon sikeres könyves bloggerina ismerősöm, aki visszajelzés nélkül szinte évekig nyomta a semmibe a posztjait. Végül komoly helyezést ért el a keresőkben és az emberek rájöttek, hogy nahát, ez jó.
Neked is hasonló kitartást kívánok!
süti beállítások módosítása