Az olvasás nem csupán élmény, hanem a fenntartható társadalom alapja – mondta Dr. Réthelyi Miklós, az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottság elnöke az első magyarországi Olvasás világnapon a Marczibányi Téri Művelődési Központban. Dr. Cserne István, az Olvasásklinika pszichiátere rávilágított: Magyarországon minden tizedik gyermek olvasási nehézséggel küzd.
„Olvasni jó, jól olvasni élmény, legyen az élmény mindenkié” – kezdte ünnepi beszédét az Olvasás világnapján Dr. Réthelyi Miklós, az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottság elnöke, aki felhívta a figyelmet, hogy az írás illetve olvasás nem csupán alapvető emberi jog, hanem minden további tudás alapja, így rendkívüli a jelentősége, hogy a fenntartható társadalom jövőjének alapjaként tekintsünk rá.
Az UNESCO Magyar Nemzeti bizottság, az AKG, az Olvasásklinika és Marczibányi Téri Művelődési Központ által hagyományteremtő szándékkal rendezett első magyarországi Olvasás világnapon Dr. Habil Aczél Petra, a Budapesti Corvinus Egyetem docense rávilágított, hogy a mai digitalizált környezetben „valódi kihívást jelent, hogy megtaláljuk a klasszikus olvasás helyét, idejét és kultúráját”. A docens hangsúlyozta, hogy olvasási és szövegértési szokásaink mára jelentősen megváltoztak: a terjedelmet nem szavakban, hanem karakterben mérjük, és egyfajta megosztási kényszer jellemez bennünket: posztolunk és képekben gondolkodunk. Manapság azonban nem csupán a hagyományos értelemben vett, papír alapú könyv nyújt olvasási élményt, a széles digitális palettán meg kell találni az értő olvasás lehetőségeit és eszközeit.
„Az olvasóvá nevelés felső határa a 12 éves kor. Akit eddig nem sikerül megnyerni a könyvek világának, azt később már sokkal nehezebb rávenni az olvasásra és az olvasás adta élmény megélésére” – tette hozzá Pásztor Csörgei Andrea, a Kaméleon Olvasóklub szakmai vezetője, aki kitért arra, hogy a minta e téren még mindig a szülő és a pedagógus, és egyáltalán nem mindegy, hogy a családban milyen hagyománya van az olvasásnak.
Miközben a szakemberek arra világítanak rá, hogy mennyire fontos az olvasás, Dr. Cserne István, az Olvasásklinika pszichiátere nem rejti véka alá, hogy hazánkban minden tizedik gyermek olvasási nehézséggel küzd. „A stressz mentesítő olvasásfejlesztéssel gyors javulás érhető el. Ehhez azonban az szükséges, hogy a szülők időben felismerjék, hogy gyermekük számára nem okoz örömet, sőt stresszel jár az olvasás. Minél korábban fordulnak szakemberhez a szülők, annál könnyebben és gyorsabban lehet kezelni és megoldani a stresszt kiváltó okot, amelynek eredménye örömteli és értő olvasás lesz a gyermek számára” – hangsúlyozza Dr. Cserne István.